Jylland 1 – Magnulv de Goede

Recensie Jylland- Magnulv De Goede door Sandra Hutchison:
Koningszoon en Vikinghoofd Sten keert na een zeer geslaagde plundertocht huiswaarts. Daar wacht hem een onaangename verassing. Zijn vader Magnulv De Goede ligt op sterven en heeft zichzelf bekeerd tot het Christendom. Magnulv De Goede verwacht van Sten hetzelfde. Daarnaast heeft hij op drastische wijze de regels voor zijn volk veranderd. Zo mag er niet meer geplunderd worden en moet zijn volk zich gaan richten op de landbouw en handel. Sten gaat niet in tegen zijn vaders wensen en ziet lijdzaam toe hoe zijn broer wordt gedoopt. Maar niets is wat het lijkt……

Dit eerste deel van de Vikingreeks Jylland was eerder al te lezen in het blad Eppo. Het is een pakkende kennismaking met de strijdlustige en eigenzinnige Viking Sten en zijn volk. Als lezer wordt het je al snel duidelijk wat de karaktereigenschappen zijn van dit heerschap en waar hij op uit is.

De vaak donkere illustraties van de talentvolle illustrator Przemyslaw Klosin (Vluchtelingen) tonen veel mimiek en ogen (ondanks de vele details) wat grof. Daarnaast schroomt hij er niet voor om in dit album gedetailleerde illustraties met geweld en bloederige details met de lezer te delen. Juist dit alles past als gegoten bij een stoer Vikingverhaal.

De teksten bij de illustraties zijn geschreven door Bruno de Roover (Café Cowala en J. Rom). Samen vormen ze een overtuigend geheel en vertellen ze het begin van een spannend verhaal. Voordat je het beseft, zit je midden in het geschiedenisverhaal en vergeet je even de wereld om je heen. Dit eerste deel eindigt bovendien met een aardige cliffhanger, een mooie opening voor het opvolgende deel: Dode Macht.
Al met al een veelbelovend begin van een nieuwe avonturenstrip.

★★★★
Titel: Magnulv de Goede | Serie Jylland-deel 1 | Leesfragment | Auteur: Bruno de Roover | Illustrator: Przemyslaw Klosin | Uitgeverij L | Categorie: Stripboeken | Genre: Avontuur, Historisch | Uitvoering: softcover | 48 pagina’s | ISBN13: 9789088864919 | Verkrijgbaar vanaf: 26-09-2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 26-9-2019 | Prijs: €8,95 ( hardcover €18,95) | Bestellen