Melaats

Recensie Melaats door Hannie van Grol:
Een outcast

Deze korte politieke satire werd geschreven door Haye van der Heyden, een zeer veelzijdig man. Hij is regisseur, acteur, cabaretier, presentator en schrijver van verschillende genres. Wie regelmatig televisie kijkt, zal zijn naam ongetwijfeld voorbij hebben zien komen. Ook heeft hij diverse onderscheidingen voor zijn werk gekregen. Toen hij betrokken was bij het oprichten van de omroep Ongehoord Nederland en daarin een uitspraak deed over onderwerpen die een podium moesten krijgen bij deze omroep, werden zijn woorden door Joop.nl verdraaid en door de media zonder verder onderzoek verspreid. Dat zorgde ervoor dat hij niet meer welkom was bij deze groep en hij stapte eruit.

In deze satire is de hoofdpersoon een man die na 25 jaar huwelijk van zijn vrouw (in het boek ‘mijn meisje’ genaamd) te horen krijgt, dat de liefde over is en zij verdergaat met een vrouw. Totaal overrompeld verlaat hij hun gezamenlijke woning en betrekt een recreatiewoning waar hij zich gaat beraden over zijn toekomst. Dan komt hij in aanraking met een nieuw op te richten politieke groepering en hij stort zich met hart en ziel op het partijprogramma. Hij heeft het gevoel weer ergens bij te horen en ziet weer zin in zijn leven. Maar dan doet hij een uitspraak bij een ziekenomroep, die hem duur komt te staan. Hij wordt gedwongen om eruit te stappen en krijgt veel negatieve kritiek over zich heen. Volledig gebroken trekt hij zich terug uit de omgeving en probeert onzichtbaar te worden voor iedereen, zoals een ‘melaatse’ ook buiten de gemeenschap geplaatst wordt.

Melaats is een satire over een boze witte man, prachtig afgebeeld op de cover van het e-book. Het boek leest heel vlot en is geschreven in een toegankelijke stijl. De parallel met zijn eigen leven is duidelijk te herkennen. Bijna nergens krijgt iemand een naam, behalve de nieuwe vriendin van ‘zijn meisje’. Diverse politieke figuren die voorkomen in het boek, zijn duidelijk te herkennen, maar worden nergens bij name genoemd. Het is vermakelijk te lezen, hoe die personen beschreven worden. Zijn eigen proces wordt duidelijk verwoord en heel herkenbaar is, hoe sommige uitspraken door de media verdraaid worden en hoe kansloos je dan bent als eenling onder alle kritiek.

Haye van der Heyden heeft met dit korte boek stelling genomen tegen het onrecht dat hem overkomen is. Het is schrijnend te lezen hoe iemand slachtoffer kan worden van verkeerd uitgelegde uitspraken. Aan de andere kant is dit verhaal geen zware kost, want de satire laat regelmatig een glimlach op je gezicht verschijnen. Het eind van het boek geeft ondanks alle doorstane ellende toch nog hoop op de toekomst, wat je het boek met een goed gevoel doet dichtslaan. Er gloort licht aan het eind van de tunnel. Melaats is echt de moeite waard om te lezen!

★★★★★
Titel: Melaats | Auteur: Haye van der Heyden | Uitgeverij Vogelvrij | Categorie: Literatuur & romans | Verkrijgbaar als e-book | 77 pagina’s | ISBN13: 9789083055848 | Verkrijgbaar sinds: aug 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie:08-09-2020 | Prijs: e-book € 7,50 | Bestellen