Heertje en Meneertje

Recensie Heertje en Meneertje door Hannie van Grol:
Een leuk prentenboek over vriendschap en samenwerking

Heertje en Meneertje zijn twee dikke vrienden. Samen houden ze zich graag bezig met bouwen en alle vormen die daarbij ter sprake komen. Daarom beginnen ze als eerste een bouwkeet te maken, met twee krukjes om op te zitten en een kastje om de radio op te zetten.

Dan begint het echte werk: ze graven een gat en zijn verbaasd over de diepte van de kuil en de hoogte van de berg uitgegraven zand. Dan timmeren ze allebei een ladder, waarmee ze beiden een tegengestelde richting uit willen gaan: Heertje wil de lucht in en Meneertje de diepte. Ze gaan alle twee naar hun favoriete plekje en dan ontdekken ze dat het leven zo toch wel heel eenzaam is. En natuurlijk wordt daar een oplossing voor verzonnen.

Het boek is een hardcover met een flink formaat met prachtige, soms pagina vullende illustraties die erg tot de verbeelding spreken. In de afbeeldingen is prima te volgen wat in de spaarzame tekst wordt verteld. Er zit veel humor in verwerkt. Ook zijn er schitterende details terug te vinden die bovendien heel leerzaam zijn voor jonge kinderen. Zoals, wat kom je tegen in de lucht? En wat diep onder de grond?

De figuren Heertje en Meneertje zijn echt een karikatuur van een bouwvakker. Knap uitgebeeld! De gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen en zullen door de kinderen zeker goed geïnterpreteerd worden. De kleuren die gebruikt zijn, spreken erg aan. Kortom, Heertje en Meneertje is een leuk prentenboek voor kinderen vanaf een jaar of vier. De kijk op samenwerking en vriendschap wordt goed neergezet en zal door kinderen zeker goed opgepakt worden. Het verhaal nodigt daarom uit om te praten over samen dingen doen en elkaar helpen.

★★★★
Titel: Heertje en Meneertje | Auteurs: Elle van Lieshout en Erik van Os | Illustrator Jan van Lierde | Uitgeverij Rubinstein | Categorie: prentenboek 4+ | Verkrijgbaar als hardcover | 40 pagina’s | ISBN13: 9789047628217 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 14-10-2020 | Prijs: €15,00 | Bestellen